loading...
معنویت
سروش رنجبر بازدید : 6 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع معنوی ، فیزیکی ، روحی و اجتماعی به همراه دارد ، ضمن اینکه باید رعایت نکات پزشکی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بنابراین نیاز به مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر نیست ، بلکه آنچه مهم است نحوه رژیم غذایی در این ماه است.

بدن مکانیسم های تنظیم کننده ای دارد که در طی روزه داری فعال می شوند و سوخته شدن مؤثر چربی بدن در این ماه رخ می دهد. یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت فرد در طی ماه رمضان کافی است. اختلالات بوجود آمده در این ماه ناشی از مصرف زیاده از حد غذا ، مصرف نامتعادل غذا و خواب کم است

سروش رنجبر بازدید : 5 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی ها، قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد.

مصرف تمام مواد غذایی باید روی اصول و برنامه باشد.مثلا اگر می گوییم لبنیات خوب است، باید در نظر داشته باشیم که مصرف بالای لبنیات بدون مصرف آب به میزان کافی، ایجاد سنگ های مجاری ادراریرا بسیار افزایش می دهد.

مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار آنها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده نمود تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت که مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می شود.

در خصوص کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف نمایند

سروش رنجبر بازدید : 5 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

قال اميرالمومنين عليه السلام:

                        فرض الله  الصيام ابتلاء لاخلاص الخلق

خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.

نهج البلاغه، 

سروش رنجبر بازدید : 5 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 


السلام اي ماه پنهان پشت استهلال ما
ما به دنبال تو مي‌گرديم و تو دنبال ما

ماه پيدا، ماه پنهان، ماه روشن، ماه محو
رؤيت اين ماه يعني نامه اعمال ما

خاصه اين شب‌ها كه ابر و باد و باران با من است
خاصه اين شبها كه تعريفي ندارد حال ما

كاش در تقدير ما باشد همه شب‌هاي قدر
كاش حوّل حالنايي‌تر شود اعمال ما

ما به استقبال ماه از خويش تا بيرون زديم
ماه با پاي خودش آمد به استقبال ما


سروش رنجبر بازدید : 2 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

توصیه هایی برای سحری و افطار

يك متخصص تغذيه گفت: مصرف نكردن وعده سحري باعث از بين رفتن اثرات مفيد روزه مي‌شود.

علي شمس نورايي در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: حذف وعده سحري براي سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولاني بودن زمان روزه‌داري در فصل تابستان، به همه روزه‌داران توصيه مي‌شود كه حتماً سحري را در برنامه غذايي خود داشته باشند.

وي گفت: با توجه به طولاني بودن زمان روزه‌داري در فصل تابستان كه حدود 14تا 15 ساعت مصرف غذاي مقوي و نوشيدن مايعات در وعده غذايي سحري مي‌تواند انرژي مورد نياز براي فعاليت روزانه روزه‌داران را تأمين كرده و عوارض ناشي از كمبود مواد غذايي و مايعات را در بدن كاهش دهد.

اين متخصص تغذيه افزود: توصيه مي‌شود در برنامه سحري روزه‌داران از يك برنامه غذايي كامل و مناسب كه حاوي پروتئين كافي، كربوهيدرات و چربي متناسب باشد استفاده كند يعني برنامه غذايي سحر بهتر است شبيه يك وعده غذايي ناهار باشد.

شمس نورايي اضافه كرد: بهتر است در وعده غذايي سحر از خوردن غذاها چرب و خشك مانند كوكوسبزي و كوكوسيب‌زميني، كتلت، گوشت‌هاي سرخ شده، ماهي سرخ شده، فست فودها، كالباس، سويس، غذاهاي ادويه‌دار و انواع سس‌ها پرهيز شود كه اين غذاها باعث عطش زياد، احساس ترش كردن و سوزش معده در طول روز مي‌شوند.
.

Top of Form

Bottom of Form

 

سروش رنجبر بازدید : 6 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

بفرمائيد سه ليوان مايع براي خوردن بياورند . سه ليوان موجود آب آشاميدني، آب هندوانه و شيرگاو است- به عبارتي  مايعات جدا شده از جماد- نبات- حيوان.

ساختمان شير( آب حيوان) نزديكتر و سازگارتر ببدن است و در درجه دوم آب گياه و آخر آب اشاميدني.

آب قسمت اعظم هر سه را تشكيل مي دهد و پس از خوردن بايد آب زيادي بصورت ادرار و غيره دفع گردد اما:

آب سنگ ( آب آشاميدني ) پس از چند روز( شايد 12 روز) خارج مي شود آب گياه بيشتر و باز آب حيوان زيادتر، بدين معني كه آب شكاف سنگها جذب و وارد خون و سرانجام بين انساج و بافت ها قرار گرفته آب موجود و ذخيره 12 روز قبل را خارج مي سازد.

ذرات راديو اكتيو بغذائي افزودند و بكيفيت هضم و جذب ودفع آن با دنبال كردن ذرات وقوف حاصل كردند.

براي روشن شدن مطلب و اينكه مقصود ما از بحث چيست تحت عنوان مطالعات متابوليسمي شرحي داده مي شود!

(Metabolism – Studies) ( مطالعات متابوليسمي):

آنچه مي خوريم تصور مي شود صرف سوختن و تهيه انرژي براي بدن مي شود و دفع مي گردد ولي تصوري نادرست بوده، اينگونه است كه بدن عنوان حوضي داشته كه غذا از طرفي وارد و از طرف دگرش خارج مي شود، مثلاً مواد قندي از جانبي وارد شده و از جانب دگر بمصرف سوختن رسيده دفع مي گردد و آنرا حوض متابوليسمي (Metabolic – Pool) ناميده اند. آنچه وارد مي شود تازه است و بايد تازه هم باشد و آنچه خارج مي شود از مانده ها و كهنه هاست و بايد هم فاسدها و مانده ها خارج شوند( چنانچه تطهير ظرف جهاني نيز چنين است كه تازه ها و كودكان بيايند و مانده ها و فرتوتها بروند

سروش رنجبر بازدید : 4 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

تنفس ، تازه كردن هواست، روزه ، تازه كردن غذاست

 

هماهنگونه كه تنفس عميق يكنوع تازه كردن هواي در ريه هاست روزه نيز يك تازه كردن مواد غذايي در بدن مي باشد.

 

تنفس عميق براي شستشوي هواي داخل بدن و روزه براي شستشوي الكتروليت ها و عصاره هاي غذائي بين بافتي است

 

آدمي هر دقيقه 16 نفس مي كشد هر تنفس يك دم و يك بازدم معمولي دارد كه شمارش، نوع و مقدارهوائي كه وارد و خارج مي گردد معين بوده و خود كار انجام مي گيرد ولي تنفس عميق يك دم و بازدم شديدتري است كه طبق دستورات بهداشتي بجاي آورده مي شود.

بهداشت اجازه نمي دهد براي تنفس عميق جز از هواي لطيف و نظيف استفاده كرد به همين ترتيب با يك جمله" مسلمان در ماه رمضان مهمان خداست" آوردن غذاي ناسازگار و مسموم كننده و غير حلال را بر سر سفره چنين ميزباني ممنوع ساخته است

 

سروش رنجبر بازدید : 5 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

سالي چند روز روزه شدن و گاهي در يك ماه يك يا چند روز را انتخاب كردن مدت روزه داري است كه امروز جهانيان هر كدام بنحوي آنرا پذيرفته اند.

در بين مسلمانان روزه واجب هر ساله در انحصار ماه رمضان است كه تقريباً سي روز مي شود.

بنديكت (Benedict) دانشمند فيزيولژي يك دوره روزه را سي و يكروز دانسته مي گويد در اين مدت در تركيب خون هيچگونه اختلاطي بهم نرسيده و آن نوري كه در بعضي از روزه داران ديده مي شود يك حالت جواني و نشاطي است كه براي روزه داران رخ مي دهد.

دكتر ژان فروموزان(Jean Fromosan) مي گويد ذخاير كليكوژن كبدي و پروتئين خون و ذخيره چربي كه در مرد سي درصد و در زن بيست درصد است براي يك ماه بدن كافي است.

دكتر الكسيس كارل(222 انسان وجود ناشناخته) در باره روزه مطالبي دارد تا آنجا كه مي گويد با روزه داري قند خون در كبد ميريزد و چربيهائي كه در زير پوست ذخيره شده اند و پروتئين هاي عضلات و غدد و سلولهاي كبدي آزاد مي شوند و بصرف تغذيه مي رسند كه چون با سخن ژان فروموزان كه گفت بعضي عناصر ذخيره اي بدن براي سي روز كافيست در كنار يكديگر قرار داده شود نتيجه مي گيريم كه در ظرف مدت يك ماه روزه داري آدمي دارنده يك بدن تازه تعمير شده و آزاد گرديده از قيد و بند سموم و كهنه هاست. بعلاوه نبايد اثر فاصله هلال تا محاق و ماه را كه قريب 30 روز مي شود فراموش نمود يعني گردش آسمانها نيز مدت روزه داري را سي روز اعلام داشته و مي دارند.

كساني ديگر نيز از متخصصين هستند كه ذخائر بدني را براي سي روزه روزه داري مناسب و كافي دانسته اند و مي دانيم اولين روز پس از ماه روزه يعني روز اول شوال را نمي توان روزه گرفت و آنرا حرام شمرده اند، اين مسئله براي يكنواخت بودن مسلمانان و تشويق آنها است در اينكه بايد هماهنگ و در يك صف بوده و براي حفظ حدود و ثغور دستورات اسلامي كوشا باشد

سروش رنجبر بازدید : 7 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

قرآن كريم آغاز روزه داري مسلمانان را از زمان بازشناخته شدن رشته هاي سياه و سفيد آسماني از يكديگر تعريف مي كند

مسلمانان در آن زمان ساعت نداشتند و به همين علت  بهترين شناسايي شروع وقت روزه داري نظر انداختن به آسمانها بوده .

در حقيقت تعيين زمان روزه يكي از هزاران معجزه اي است كه توسط قرآن مطرح شده است

سروش رنجبر بازدید : 1 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

به معناي كم خوردن نيست ، بلكه به معناي خودداري از خوردن، آشاميدن ، داشتن روابط جنسي، سخن گفتن و بالاخره پرهيز از كار كردن در فرهنگهاي مختلف به نام " روزه داري" شده است.

در ميان بوميان استراليا بر هر زني واجب بوده كه پس از فوت شوهرش به تناسب از چند روز تا يكسال روزه بگيرد و سخن نگويد. روزه در ديانت يهود قبل از مسيحيت بود چنانچه حضرت مريم نيز بر طبق آيات نذر مي نمايد روزه بگيرد و با احدي سخن نگويد.

صائبي ها و مانويان و مسيحيان از بعضي خوردنيها اجتناب مي كنند و ما مسلمانان از خوردن و آشاميدن خودداري مي كنيم. و دستورات ديگري نيز در اين رابطه هست كه البته با منع از خوردن همين مقدار ماده غذايي كه امعاء و احشاء را به فعاليت وادار مي نمايد، هدف از روزه حاصل نمي شود

 

سروش رنجبر بازدید : 5 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

پرهيز از خوردن‌ و آشاميدن‌ در ايام‌ روزه‌ يكي‌ از راه‌هاي‌ مؤثر براي‌ تندرستي‌ است؛ زيرا وقتي‌ انسان‌ مدتي‌ از خوراك‌ عادي‌ روزانه‌ دست‌ كشيد و در تغذيه‌ خود تخفيف‌ داد، به ‌طبع‌ اشتها و ميل‌ به‌ غذا پيدا مي‌ كند. در نتيجه‌ مواد شيميايي‌ خوراك‌ كه‌ مورد احتياج‌ بدن‌ است‌ در نهايت‌ راحتي‌ جذب‌ مي‌ شود.

سروش رنجبر بازدید : 4 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

روان شناسان‌ عصر حاضر دستوراتي‌ براي‌ تقويت‌ حافظه‌ مي‌ دهند؛ اما كساني‌ كه‌ روزه‌ مي‌ گيرند نيازي‌ به‌ تمرينات‌ تقويت‌ حافظه‌ ندارند؛ زيرا يكي‌ از فوايد روزه‌ ، تقويت‌ حافظه‌ است.

از قول‌ حضرت‌ اميرالمؤمنين (ع) آمده‌ است‌ سه‌ چيز حافظه‌ را تقويت‌ مي ‌كند:

1. مسواك‌كردن‌ دندان‌ها

2. روزه‌ داشتن‌

3. خواندن‌ قرآن.

اثر روزه‌ در ازدياد حافظه‌ يك‌ تأثير فيزيولوژيك‌ است‌ كه‌ در نتيجهِ رسيدن‌ غذاي‌ پاك‌ به‌ سلول‌هاي‌ مغز بعد از چند ساعت‌ بي‌ غذايي‌ رخ‌ مي ‌دهد.

مبارزه‌ با چاقي‌ در اسلام‌

در اسلام‌ يك‌ روش‌ براي‌ پيشگيري‌ از ازدياد چربي‌ در بدن‌ ، مبارزهِ روزانه‌ است؛ به‌ اين‌ ترتيب‌ كه‌ وعده‌هاي‌ غذايي‌ بايد مورد توجه‌ قرار گيرد؛ مستحب‌ است‌ نيم ‌سير از سر سفره‌ برخاستن.

دنياي‌ غربنيز پس‌ از طي‌ مراحل‌ علمي‌ و تجربي‌ و بررسي‌ بيماري‌ هاي‌ تصلب‌ شرايين، ازدياد كلسترول‌ خون‌ و چاقي‌ به‌ اين‌ نتيجه‌ رسيد كه‌ نبايد رژيم‌ گرفت‌ بلكه‌ بايد همه‌ چيز را خورد ولي‌ به‌ مقدار كم .

روش‌ ديگر در اسلام‌ براي‌ مقابله‌ با چاقي‌ ،مبارزهِ سالانه‌ است؛ كه‌ تحت‌ عنوان‌ روزه‌ ماه‌ رمضان‌ بر مسلمانان‌ واجب‌ شمرده‌ مي‌شود. به‌ اين‌ ترتيب، كساني‌ كه‌ طي‌ سال‌ به‌ هر علت‌ - اعم‌ از طمع، غفلت، پرخوري‌ يا شكم ‌پرستي‌ - ذخاير بدن‌ خود را افزايش‌ مي‌ دهند، فرصت‌ بيابند در مدت‌ يك‌ ماه‌ روزه ‌داري‌ به ‌تدريج‌ و بدون‌ هيچ‌ گونه‌ عارضه‌ جانبي‌ بار بدن‌ را سبك‌ كنند و چربي ‌هاي‌ ذخيره‌ را بسوزانند.

سروش رنجبر بازدید : 4 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

مرتاضان‌ و كساني‌ كه‌ در پي‌ ترقي‌ و تعالي‌ روحي‌ هستند از تغذيه‌ خويش‌ از نظر كيفيت‌ و كميت‌ مي‌ كاهند، تا آنجا كه‌ براي‌ مثال‌ در طول‌ روز و شب‌ به‌ يك‌ عدد بادام‌ اكتفا مي‌ كنند، يا فقط‌ غذاي‌ نباتي‌ مصرف‌ مي ‌كنند و از خوردن‌ گوشت‌ حيواني‌ مي ‌پرهيزند، تا بتوانند به‌ هدف‌ عالي‌ خود كه‌ همانا ترقي‌ روح‌ و پرورش‌ آن‌ است‌ برسند.

 

سروش رنجبر بازدید : 2 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

- آلكسي‌ سوفورين‌ (طبيب‌ روسي) كتابي‌ به‌ نام‌ امساك‌ در غذا به‌ رشته‌ تحرير درآورده‌ كه‌ در آن‌ مدت‌ روزهِ طبي چهل‌ روز تمام‌ است؛ روزه‌اي‌ كه‌ نه‌ سحري‌ دارد و نه‌ افطاري. تنها چيزي‌ كه‌ روزه‌دار مجاز است‌ بخورد فقط‌ آب، آب‌ ميوه‌ و چاي‌ است. او معتقد است‌ حتي‌ مسلولين‌ كه‌ نياز به‌ تقويت‌ بيشتري‌ دارند اگر اين‌ رژيم‌ عجيب‌ را بگيرند به‌ سرعت‌ غيرقابل‌ تصوري‌ بهبود خواهند يافت!

وي‌ همچنين‌ مي‌ گويد: انواع‌ بيماري‌ها از غذاهاي‌ زايد كه‌ از معده‌ مي‌ گذرند و در بدن‌ تحليل‌ نمي ‌شوند سرچشمه‌ مي‌ گيرند. اين‌ مواد غذايي‌ اضافي‌ عفونت‌هايي‌ توليد مي‌ كنند كه‌ بهترين‌ شرايط‌ را براي‌ رشد و نمو ميكرب‌ها و باكتري‌ها فراهم‌ مي‌ سازند و درمان‌ همه‌ آنها از طريق‌ گرسنگي‌ و امساك‌ از غذا صورت‌ مي ‌گيرد.

سروش رنجبر بازدید : 2 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

- دكتر تومانيانس: فايده‌ كم‌ خوردن‌ و پرهيز كردن‌ از غذاها در يك‌ مدت‌ كوتاه‌ آن‌ است‌ كه‌ چون‌ معده‌ در مدت‌ يازده‌ ماه‌ مرتب‌ پر از غذا بوده، طي‌ يك‌ ماه‌ روزه‌ داري‌ مواد زايد آن‌ دفع‌ مي ‌شود. همين‌ طور كبد كه‌ براي‌ هضم‌ غذا مجبور است‌ دائماً صفراي‌ خود را مصرف‌ كند، در اين‌ مدت‌ سي‌ روز، ترشحات‌ صفراوي‌ را صرف‌ حل‌ كردن‌ باقي مانده‌ غذاي‌ جمع ‌آوري‌ شده‌ خواهد كرد. به‌علاوه، دستگاه‌ هاضمه‌ در نتيجه‌ كم‌ خوردن‌ غذا، اندكي‌ فراغت‌ حاصل‌ مي ‌كند و رفع‌ خستگي‌ مي ‌نمايد.

سروش رنجبر بازدید : 5 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

- دكتر تومانيانس: فايده‌ كم‌ خوردن‌ و پرهيز كردن‌ از غذاها در يك‌ مدت‌ كوتاه‌ آن‌ است‌ كه‌ چون‌ معده‌ در مدت‌ يازده‌ ماه‌ مرتب‌ پر از غذا بوده، طي‌ يك‌ ماه‌ روزه‌ داري‌ مواد زايد آن‌ دفع‌ مي ‌شود. همين‌ طور كبد كه‌ براي‌ هضم‌ غذا مجبور است‌ دائماً صفراي‌ خود را مصرف‌ كند، در اين‌ مدت‌ سي‌ روز، ترشحات‌ صفراوي‌ را صرف‌ حل‌ كردن‌ باقي مانده‌ غذاي‌ جمع ‌آوري‌ شده‌ خواهد كرد. به‌علاوه، دستگاه‌ هاضمه‌ در نتيجه‌ كم‌ خوردن‌ غذا، اندكي‌ فراغت‌ حاصل‌ مي ‌كند و رفع‌ خستگي‌ مي ‌نمايد.

سروش رنجبر بازدید : 5 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

دكتر كارل‌ (امريكايي): بر لزوم‌ روزه ‌داري‌ در تمام‌ اديان‌ تأكيد شده‌ است. در روزه‌ ابتدا گرسنگي‌ و گاهي‌ نوعي‌ تحريك‌ عصبي‌ و بعد ضعف‌ احساس‌ مي‌ شود. در عين‌ حال‌ تغييرات‌ مهمي‌ صورت‌ مي ‌گيرد و بالاخره‌ تمام‌ اعضا مواد خاص‌ خود را براي‌ نگهداري‌ و تعادل‌ محيط‌ داخلي‌ و قلب‌ قرباني‌ مي‌ كنند. به‌ اين‌ ترتيب‌ روزه‌ تمام‌ بافت‌هاي‌ بدني‌ را مي ‌شويد و آنها را تازه‌ مي ‌كند.

سروش رنجبر بازدید : 4 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

- شهيد دكتر سيد رضا پاك ‌نژاد: طي‌ يك‌ ماه‌ روزه‌داري‌ آدمي‌ داراي‌ جسمي‌ تازه‌ و آزاد شده‌ از قيد و بند سموم‌ خواهد شد.

روزه‌ از نظر بهداشت‌ جسم‌ در تمام‌ سنين‌ با توجه‌ به‌ حالات‌ مختلف‌ و با رعايت‌ بعضي‌ بيماري‌ها و ناتواني‌ها بسيار مفيد و نافع‌ است؛ حتي‌ كودكان‌ از اين‌ منافع‌ بي ‌بهره‌ نيستند؛ و با شرايط‌ ويژهِ خود مي‌ توانند روزه‌ بگيرند.

سروش رنجبر بازدید : 5 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

دكتر ژان‌ فروموزان: ذخاير گليكوژن‌ كبدي‌ و پروتئين‌ خون‌ و ذخيره‌ چربي‌ كه‌ در مرد 30 درصد و در زن‌ 20 درصد است‌ براي‌ يك‌ ماه‌ بدن‌ كافي‌ است؛ بنابراين‌ طبق‌ نتايج‌ موجود پزشكي‌ در يك‌ ماه‌ روزه‌ ، از نظر بهداشتي‌ خللي‌ در بدن‌ انسان‌ به‌ وجود نمي ‌آيد.

وي‌ همچنين‌ روش‌ معالجه‌ با روزه‌ را «شست‌ و شوي‌ احشاء» تعبير مي ‌كند و مي‌ گويد: در آغاز روزه‌داري‌ زبان‌ باردار است، عرق‌ بدن‌ زياد است، دهان‌ بو مي ‌گيرد، گاه‌ آب‌ از بيني‌ راه‌ مي‌ افتد و همه‌ اين‌ها علامت‌ شست ‌و شوي‌ كامل‌ بدن‌ است. بعد از سه‌ الي چهار روز بو برطرف‌ مي‌ شود، اسيداوريك‌ ادرار كاسته‌ مي ‌شود و شخص‌ احساس‌ سبكي‌ و نشاط‌ فوق‌العاده‌ مي‌ كند. در اين‌ حال‌ اعضا هم‌ استراحتي‌ دارند

سروش رنجبر بازدید : 3 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

بردباري پرده اي است پوشاننده و عقل شمشيري است بران،پس كمبودهاي اخلاقي خود را با بردباري بپوشان و هواي نفس خود را با شمشير عقل بكش.

سروش رنجبر بازدید : 5 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

فرموده‌اند:روزه‌ بگيريد تا سالم‌ بمانيد.

براي‌ بهداشت‌ و تندرستي، بايد غذا كمتر مصرف‌ شود و هنوز اشتها تمام‌ نشده، دست‌ از غذاخوردن‌ كشيد. به‌ تجربه‌ ثابت‌ شده‌ است، افرادي‌ كه‌ كم‌ مي‌ خورند از كساني‌ كه‌ هميشه‌ سير مي‌ خورند سالم‌ ترند.

يكي‌ از دانشمندان‌ روم‌ مي ‌گويد: اولين‌ بيماري‌ مربوط‌ به‌ پرخوري‌ بود و نخستين‌ درمان‌ نيز روزه‌ گرفتن‌ است. يك‌ پزشك‌ مصري‌ نيز در 3600 سال‌ قبل‌ به‌ طنز گفته‌ است: انسان‌ پرخور با يك‌ چهارم‌ غذايي‌ كه‌ مي‌خورد زنده‌ مي ‌ماند و با سه‌ چهارم‌ ديگر آن‌ پزشكان‌ امرار معاش‌ مي ‌كنند! به‌ بياني‌ اغلب‌ اين‌ پرخورها هستند كه‌ با بيماري‌هاي‌ خود كيسه‌ اطبا را پر مي‌ كنند.

دكتر كارل‌ امريكايي‌ مي‌ نويسد: هر شخص‌ بيمار بايد هر سال‌ مدتي‌ از خوردن‌ غذا بپرهيزد، زيرا مادامي‌ كه‌ غذا به‌ بدن‌ مي‌ رسد ميكروب‌ها در حال‌ رشد هستند، ولي‌ هنگامي‌ كه‌ از غذا پرهيز مي‌شود، ميكروب‌ها رو به‌ ضعف‌ مي‌ روند. روزه ‌اي‌ كه‌ اسلام‌ واجب‌ كرده‌ بزرگترين‌ ضامن‌ سلامتي‌ بدن‌ است.

روزه‌ درماني‌ در مورد اكثر بيماري‌هاي‌ حاد و مزمن‌ تجويز مي شود؛ از جملهفشارخون‌ زياد  ، تصلب‌ شرايين‌، گرفتگي‌ مجاري‌ خون‌ و لنف‌، آسم‌ ، آنژين‌ قلبي‌، سرطان‌ خون‌، بيماري‌هاي‌ عصبي‌، چاقي‌، نقرس‌، ورم‌ مفاصل‌، انواع‌ روماتيسم‌، بيماري‌ هاي كبدي‌، ورم‌ كيسه‌ صفرا، بيماري‌هاي‌ معده‌ و روده‌، يبوست‌ مزمن‌، ورم‌ لوزهِ مزمن، زكام‌هاي‌ حلق‌ و بيني‌، ناراحتي‌هاي‌ كليه‌ و مثانه‌، بيماري‌هاي‌ زنان‌، بيماري‌هاي‌ مزمن‌ پوستي‌، اختلالات‌ عصبي‌افسردگي ، ميگرن ، وسواس ).

سروش رنجبر بازدید : 5 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

امام علي (ع) فرمود: شما را سفارش به پنج چيز كه اگر براي آن ها شتران را پر شتاب برانيد و رنج سفر را تحمل كنيد سزاوار است،...، بر شما باد به شكيبايي كه شكيبايي ايمان را چون سر است بر بدن و ايمان بدون شكيبايي چونان بدن بر سر ارزشي ندارد.

سروش رنجبر بازدید : 4 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

امام علي (ع) فرمود: شناخت پايه هاي ايمان.

 ايمان بر چهار چيز استوار است:صبر ،يقين،عدل،جهاد. صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد:شوق،هراس،زهدو انتظار. آنكس كه اشتياق بهشت دارد،شهوت هايش كاستي مي گيرد و آنكس كه از آتش جهنم مي هراسند از حرام دوري ميكند آنكس كه در دنيا زهد بورزد مصيبت ها را ساده پندارد و آنكس كه مرگ را انتظار كشد در نيكي ها شتاب مي كند.

امام علي (ع) فرمود: فكري ژرف انديش،دانشي عميق و به حقيقت رسيده ، نيكو داوري كردن و استوار بودن در شكيبايي .

پس كسي كه در ست انديشيد، به ژرفاي دانش رسيد و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد،از چشمة زلال شريعت نوشيد و كسي كه شكيبا باشد در كارش زياده روي نكردو با نيك نامي در ميان مردم زندگي خواهد كرد.

از امام علي (ع) پرسيدند:« خير در چيست؟»

امام علي (ع) فرمود: خوبي آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان و بردباري تو بزرگ و گران مقدار باشد.

سروش رنجبر بازدید : 4 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

امام علي (ع) فرمودند: هنگامي كه به اشعث بن قيس در مرگ فرزندش تسليت گفت،چنين فرمود:

اي اشعث اگر براي پسرت اندوهناكي،به خاطر پيوند خويشاوندي سزاواري،اما اگر شكيبا باشي  هر مصيبتي را نزد خدا پاداشي است. اي اشعث اگر شكيبا باشي تقدير الهي بر تو جاري مي شود و تو پاداش داده خواهي شد و اگر بي تابي كني نيز تقدير الهي بر تو جاري مي شود و تو گناهكاري.

سروش رنجبر بازدید : 3 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

عُن اَبي عبداللهِ عليه السلام قالَ:الصّبر راس الايمان.

امام صادق(ع) فرمود: صبر سر ايمان است و در روايت ديگر بدينگونه مطلب را دنبال مي كند: صبر از ايمان چون سر است به تن، هرگاه سر برود، تن هم مي رودة همچنان صبر كه برود ايمان هم از دست خواهد رفت.

امام باقر(ع) فرمود: بهشت در ميان ناگواري ها و صبر است.هر كس در دنيا بر ناگواري ها صبر كرد به بهشت مي رود، و دوزخ در ميان لذات و شهوات غلط است هر كه به دنبال شهوت و لذت رود اهل جهنم است.

امير المومنين (ع) فرمود: صبر دو صبر است،صبر در مصيبت كه خوب و خوشايند است و بهتر از آن صبريست كه در برابر حرام الهي به خرج دهي. و ذكر دو ذكر است:ذكر در وقت مصيبت، و برتر از آن ذكر خدا در برابر حرام است به نحوي كه بين تو و حرام مانع شود و تو بوسيله آن ذكر پاكدامن بماني.

رسول خدا فرمود: صبر بر سه مرحله است صبر بر مصيبت، صبر بر طاعت و صبر بر گناه.

هر كه در مصيبت صبر كند تا آن را به تسلي خوب پاسخ گويد،خداوند برايش سيصد درجه بنويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر از عمق زمين است تا عرش. و هركه در برابر مصيبت صبر كند،يعني خويشتن را از گناه حفظ كند برايش نهصد درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر از عمق زمين تا پايان عرش است. منقول است از رسول خدا(ص) كه صبر بر سه قسم است صبر در مصيبت ،صبر بر طاعت و صبر ازمعصيتحق تعالي در اول سيصد درجه كرامت مي كند كه رفعت هر درجه از زمين تا آسمان است در ثاني ششصد درجه كه رفعت هر درجه از انتهاي زمين تا عرش باشد و در سوم نهصد درجه از منتهاي زمين تا منتهاي عرش مي باشد

سروش رنجبر بازدید : 6 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

قرآن كريم مي فرمايد: براي دست يافتن به روح تحمل در برابر حوادث سخت و طوفان هاي شكننده دروني و بروني و مصائب كمر شكن و آنچه كه براي دين و ايمان و شخصيت شما ضرر دارد، از صبر و نماز كمك بخواهيد، صبر و حوصله در برابر طاعات و عبادات و ترك محرمات و حوادث بتدريج در انسان حالتي قوي ايجاد مي كند در حدي كه مانند كوه استوار گردد و نماز روح و انديشه و قلب را ملكوتي نموده و آدمي را به معراج عشق و صفا و قرب و وصال مي برد و انسان را از ميدان فحشا و منكرات دور نموده، به عرصه فضائل و معنويات نزديك و بلكه در درياي حسنات غرق مي نمايد.

وُ استعينوا بالصبَر و الصلاه(بقره-45)

قرآن عظيم مي فرمايد: خداوند مهربان در همه جا و در همه حال با صبر كنندگان است، و اين معيت حق با صابران واقعاً مسئله بزرگ و عظيمي است، و نعمتي است كه شكرش از عهده هيچ كس بر نمي آيد.

سروش رنجبر بازدید : 6 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

 عام ترين و مهم ترين صفت نفساني بازدارنده«صبر» است.«صبر» در لغت عرب به معناي حبس و در تنگنا قرار دادن و محدوديت قرار داده است و برخي نيز آن را بازداشتن نفس از اظهار بي تابي و بي قراري دانسته اند.

 

 

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 122
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 55
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 59
  • بازدید سال : 107
  • بازدید کلی : 628